lördag 28 september 2013

Halloj igen!

I dag var jag på G.....men har glömt att berätta....för er som inte vet eller har gått med så har jag en  sida som heter Mobbning-Nej Tack som jag har startat. Syftet med den är att förhoppningsvis kunna sprida lite av de goda budskapen och de länkar som man kan behöva veta om man skulle bli utsatt av någon form av mobbning.

Efter mina studier blir jag färdig beteendevetare och är min stora dröm att på något sätt kunna få jobba med mobbning - till oss vuxna/föräldrar, att få ut information på hur viktigt det är att vi föräldrar är goda förebilder till våra barn. Vikten av att visa ansvaret med tydligt för våra barn, att vara den "jobbiga föräldern". Bara för att barn börja skolan och få en annan typ av attityd så betyder det inte att man ska sluta bryr sig. 

Du som mamma och pappa har stått bakom ditt barn sedan de var små genom du har hjälpt dem att visa hur man ska prata, krypa, gå och hur man klä på sig kläderna osv. Du har stått bakom ditt barn genom hela deras småbarnsår, visat dem trygghet och hållit om dem när de har velat ha en kram. 

Du som mamma/pappa är så viktig när ditt barn skulle hamna i ett vilsespår, men då har du funnit där för att hjälpa dem tillbaka till den rätta vägen och visat dem vart de ska gå. 
Och barn kommer att hamna på vilsespår genom hela deras barn- och ungdomsår och det är där som det är så viktigt som förälder att ni står bakom ert barn och visa dem till rätta. Det är viktigt att ert barn vet att ni står bakom dem och tar emot dem ifall de faller.

Vi vuxna vet och har själv gått den vägen som våra barn går nu. Vi vet hur det är att hamna i vilsespåren. Jag kalla det för vilsespår för det är vad det är...man hittar ett sidospår utmed vägen som man råkar gå in på för man vet inget annat. Antingen så har man tur och ha en vuxen bakom dig som hjälper dig tillbaka eller så har du den oturen som fortsätter att gå på den stigen...vilsespåret. 

Så snälla va den vuxna förebilden som vi vill att våra barn själva ska vilja bli när de själva bli stora.

Kram till er  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar